Inkassofirma nægter at inddrive gæld fra sms-lån

rki430PRIVATØKONOMI: Web- og sms-lån har været i voldsom vækst siden 2008. Hurtiglån er vor tids åger, mener Forbrugerrådet.

Lånene er etisk og moralsk forkastelige. Sådan lyder begrundelsen for, at Danmarks største inkassofirma, Intrum Justitia, kategorisk afviser at inddrive gæld stiftet via sms- eller web-lån.

“En virksomhed, som ikke kreditvurderer sine kunder ordentligt, fører meget hurtigt privatpersoner direkte ind i en gældsknibe, der efterfølgende ryger til inkasso. Derved kommer de i endnu større krise”, siger Morten Engelbæk, direktør for Intrum Justitia.

Han leverer over 40 procent af de personer, der står i RKI’s register over dårlige betalere.

“Det er en forretningsmodel, vi ikke ønsker at bidrage til. Det er helt fair, at man i perioder har svært ved at betale sine regninger, men vi ønsker ikke at stresse nogen unødigt”, siger han.

Antallet af de såkaldte elektroniske kviklån er således firdoblet, siden krisen satte ind i 2008, viser et notat fra Forbrugerombudsmanden.

Det eneste, der kræves for at optage et kviklån, er, at man ikke er registreret i RKI’s skyldnerregister – ellers er det bare et tryk på telefonen eller et klik med musen.

Der findes ikke nogen samlet opgørelse over, hvor mange lån, der er foretaget efter den model, ligesom det heller ikke kan oplyses, hvor mange penge, der i alt er tale om.

Hurtiglån er vor tids åger, hvor man udnytter trængte menneskers nød, og det bør der sættes en stopper for, mener Forbrugerrådet.

 

 

 


Del dette indslag