TV: Netflix tegnede sig i 2014 for cirka tre procent af den samlede sening på tværs af de forskellige måder, danskerne ser tv på. Dermed er Netflix lidt mindre end TV3, DR2 og TV 2 Charlie, men lidt større end TV 2 News og Kanal 5.
Den – i Danmark – blot to år gamle streaming-tv-tjenesten Netflix er allerede blevet landets sjettestørste tv-kanal. Det konkluderer medieforskerne Dennis Christensen og Niels Marslev i rapporten ’Medieudviklingen’, som DR Medieforskning udgiver.
De to medieforskere ved godt, at de begiver sig ind i en tætbevokset definitorisk jungle, og at de jokker lige ind i en hidsig debat om, hvor stor eller lille danskernes forbrug af streaming-tv egentlig er. Det er en debat, der har kørt i nærmest hele Netflix’ korte levetid, skriver DR i en pressemeddelelse.
”At Netflix sidder på tre procent af den samlede sening er vores bedste bud på tingenes tilstand. Det er næppe ukontroversielt at kalde Netflix og de øvrige streaming-tv-tjenester for tv-kanaler eller tv-udbydere. Og ikke mindst tjenesternes forretningsmodeller, er da også temmelig forskellige fra det, vi traditionelt opfatter som tv. Alligevel er det vores påstand og præmis, at det indholdsmæssige slægtskab er tilstrækkeligt stort – og brugerudbyttet tilstrækkelig ensartet til, at vi kan tale om dem som beslægtede former for tv-sening,” siger Dennis Christensen og Niels Marslev.
Selv om der er blevet talt meget om streaming-tv, dominerer den traditionelle sening fortsat, konkluderer de. Dog vinder netseningen frem.