Slankekure virker ikke

SUNDHED & VELVÆRE: Januar er højsæson for slankekure, og det bugner med muligheder, men mange af dem er fup, mener en ernæringsekspert.

Man skal vælge sin slankekur med omhu. Faktisk er det bedst at lade være med at gå på slankekur, hvis man vil skille sig af med de overflødige kilo. Mange slankekure er nemlig bøvlede og direkte usunde.

Det mener ernæringsekspert Per Brændgaard, der advarer mod en række slankekure.

“Jeg synes, at der er rigtig meget fup og nonsense derude”, siger han.

Motivation er altafgørende, hvis man vil skabe resultater, og den bedste måde at blive motiveret på ifølge Per Brændgaard er ved at tage små skridt ad gangen.

For manges vedkommende holder nytårsfortsættet med at tabe de overflødige kilo nemlig ikke, fordi man har kastet sig ud i et projekt, der er alt for ambitiøst, og hvor man skal tabe alt for mange kilo på urealistisk kort tid. Han mener derfor, at man gradvist skal skille sig af med de dårlige vaner.

 

Gode råd
Fem tips til et varigt vægttab:

1. Gå efter et halvt kilo om ugen. Du kan godt tabe dig mere end et halvt kilo om ugen, men det er næsten givet, at det ikke holder. Et roligt tempo er den bedste forudsætning for at tabe sig på en sund og varig facon.

2. Undgå yo-yo vægt. Taber du dig i et roligt og afbalanceret tempo, har du de bedste odds for at holde fast.

3. Vælg ét fokusområde. Uanset viljestyrke er der grænser for, hvad man kan overkomme. Vælg i stedet at gøre én ting af gangen, og gør det konsekvent. Når først det er blevet en vane, kan du begynde på én ny ting. Eksempler: Drop sodavand/saftevand og drik vand i stedet, begræns slikspisning til én dag om ugen, spring kagen over på arbejdet eller tag kun én portion til frokost og aftensmad.

4. Træn med måde. Træning skubber din kaloriebalance i den rigtige retning, øger dit stofskifte og strammer dine muskler op. Men lige som med kosten er det vigtigt ikke at prøve at gabe over for meget på én gang. Det er bedre at træne én gang hver uge, end at træne intensivt i tre uger og så stoppe pga. mangel på tid, overtræning, skader eller manglende motivation.

5. Sov dig til vægttabet. En god nats søvn er den perfekte måde at gå ned i vægt på. Er du i søvnunderskud, producerer din krop stresshormoner, som øger din appetit og medvirker til øget fedtoplagring. Så sørg for at få din nattesøvn.

 

 


Del dette indslag