ERHVERV: I sidste uge kom det frem at en gruppe Københavnske iværksættere igennem længere tid har følt sig uretfærdigt behandlet af internetgiganten Trustpilot. Deres lille virksomhed: Phonetrade, har igennem de seneste par måneder fået adskillige henvendelser fra sultne sælgere fra Trustpilot samt fra deres juridiske afdeling som nægtede virksomheden at anvende Trustpilots logo og navn på deres hjemmeside. Artiklen fra Mynewsdesk.dk er blevet delt over 700 gange og har fået massiv støtte fra andre danske iværksættere på de sociale medier, som har haft lignende oplevelser med Trustpilot.
“Efter at vi afslog Trustpilots tilbud om at betale 24.000 kr. om året for at kunne sende op til 300 mails ud via deres system, så er samtlige vores gode kundeanmeldelser på Trustpilot blevet anmeldt af Trustpilots administrator team. Sjovt sammentræf”, fortæller Morten Zachariasen som er salgsansvarlig hos Phonetrade.dk. Han understreger samtidig at Phonetrade har deres eget mailsystem til nøjagtigt samme formål, og at Trustpilot derfor på ingen måde kan godtgøre den høje pris for at sende 300 email ud årligt.
Phonetrade har fjernet alt materiale som er beskyttet af ophavsrettigheder men alligevel har virksomheden nu modtaget endnu en mail med et krav fra Trustpilot. Her beder Trustpilot om at Phonetrade.dk fjerner de fem stjerner som er placeret nederst på hjemmesiden.
“Hvis Trustpilot seriøst mener at de har patent på fem hvide stjerner, så vil jeg ønske dem held og lykke når vi ses i retten”, udtaler Morten Zachariasen.
Phonetrade.dk har i løbet af de sidste 2-3 måneder indsamlet materiale som skal bruges i et sagsanlæg imod Trustpilot. Herunder adskillige emails samt optagelser af telefonsamtaler.
“Vi har optaget telefonsamtaler af medarbejdere hos Trustpilot som fortæller at de ikke vil slette anmeldelser som indeholder injurier og de gør sig dermed medskyldige i injurier selv. Trustpilot skal nemlig først slette usande anmeldelser hvis de har kendskab til at de er usande”, uddyber han.
Ikke én af Phonetrades dårlige anmeldelser er blevet gennemset af Trustpilots administrator team, på trods af gentagende henvendelser fra virksomheden. Phonetrade mener selv at have det juridiske på plads og Trustpilot er også tidligere blevet hængt ud for at være alt for aggressive på salgsfronten. I en artikel fra dr.dk afsløres det hvordan Trustpilot har presset en selvstændig erhvervsdrivende til at blive betalende kunde hos dem.
“Ifølge vores advokat er vi fuldkommen klar til at køre en sag imod Trustpilot. De har gentagende gange forbrudt sig imod vores anvisninger og de er både hykleriske og uanstændige i deres behandling af os. Vi beder vores advokat om at sende dem et påkravsbrev om at fjerne Phonetrade fra Trustpilot.dk, samt et erstatningskrav på 100.000 kr. for medskyldighed i injurier imod os”, afslutter Morten Zachariasen.