Bilkøbere flygter fra de kendte mærker

BIL & BOLIG: De tektoniske plader flytter sig på bilmarkedet. Det går ud over mange af de store bilmærker.

Der sker voldsomme sager på det danske bilmarked, hvor kunderne i stor stil ændrer købevaner – og efterlader flere af de mest kendte bilmærker med massive tab af markedsandele.

For at illustrere, hvordan størstedelen af de ‘gamle’ bilmærker bløder kunder, har Børsen lavet en gennemgang af registreringstal fra De Danske Bilimportører.

De viser, at markedsandelen for de største bilmærker på 10 år er faldet med 22 procentpoint.

I 2013 sad de 10 største bilmærker i Danmark på tilsammen ca. 72 procent af bilsalget. Nu er de nede på en markedsandel på bare 49 procent.

Dermed er 9 ud af de 10 største bilmærker gået tilbage – med undtagelse af Hyundai, som er vokset en smule.

“Det er ekstraordinært, det, der sker, og det er et billede på, at der er nogen, som bliver klemt i den elektriske omstilling”, udtaler Morten Hannesbo, der har haft ledende poster hos både Toyota, Ford samt Nissan.

Elbilernes indtog
Det hårdest ramte bilmærke er Ford, som på 10 år har fået halveret sin markedsandel, men også Citroën, Renault og Volkswagen (VW) er gået kraftigt tilbage.

Til gengæld har Tesla taget privatbilmarkedet med storm, mens også Audi, BMW og Mercedes-Benz er vokset. Tesla havde i 2013 en markedsandel i Danmark tæt på nul, men er i år det mest solgte mærke med en markedsandel på 12 procent.

Audi, BMW og Mercedes-Benz har på 10 år mere end fordoblet deres markedsandel.

Det er ikke mindst den elektriske revolution, som får de tektoniske plader på bilmarkedet til at forskubbe sig.

I årets første ni måneder udgjorde elbilsalget herhjemme 37 procent af det samlede bilsalg til private – anført af supersælgeren Tesla Model Y.

.


Del dette indslag